Clicky

اصطلاحات طراحی سایت | نوین سورس

نوین سورس

اصطلاحات طراحی سایت | نوین سورس

ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

18258-nrmwsw

 

اصطلاحات طراحی سایت

اصطلاحات طراحان سایت که به صورت مختصر تعریفی از اونارو هم براتون قرار دادیم 🙂

  • دامنه (Domain)

دامنه یا دامین همان نام یا آدرس سایت است که با پسوند های مختلف میتوان آن را برای سایت ثبت نمود. معروف ترین پسوند بین المللی .com و معروفترین پسوند ایرانی .ir است که برای سایتها با هر موضوعی قابل قرار دادن است.

  • هاست (Host)

هاست یا میزبانی وب فضایی است که اطلاعات سایت در آنجا ذخیره میشود و در واقع یک هارد دیسک است که مطالبی مانند عکس، فیلم و صفحات وب در آن ذخیره میشود.

  • وب سرور (web server)

اصطلاح “وب سرور” یا “سرور وب” به سامانه ای گفته میشود که قابلیت پاسخگویی به مرورگر وب را دارد و صفحات درخواستی مرورگر را باز میکند. این نرم افزار بر روی هاست نصب میشود.

  • صفحه وب (Web Page)

نوشته و عکس هایی که در سایت رویت میشود درواقع در صفحات وب قابل دسترسی است، بنابراین تمامی محتویات قابل دسترسی در یک صفحه وب قرار میگیرد.

  • وب سایت (Web Site)

یکی از اصلی ترین اصطلاحات طراحی سایت “وب سایت” است. که به مجموعه ای از صفحات وب مرتبط با یکدیگر را که مجموعه ای از فایلها را در قالب عکس، متن، فیلم، صوت و… در اختیار کاربر قرار میدهد گفته میشود و توسط آدرس مخصوصی که همان دامنه میباشد قابل دسترسی است.

  • اچ تی ام ال (HTML)

اچ تی ام ال همان زبان اصلی صفحات وب است. بدین معنی که تمامی اطلاعاتی که در یک صفحه وب قرار میگیرد توسط زبان اچ تی ام ال در مکان مناسب قابل رویت می باشد. همانطور که گفته شد زبان اچ تی ام ال ساده می باشد و گرافیک یا پویایی زیادی ندارد. اما در ورژن های جدید آن مانند  HTML5سعی شده است گرافیک بالاتری به آن داده شود.

 

html5-download-attribute

 

  • صفحات ثابت (Static Page)

صفحات ثابت یا صفحات استاتیک در واقع از قابلیت های ابتدایی  زبان اچ تی ام ال بهره میبرد. این صفحات هیچ پویایی ندارد و برای هر تغییر در آن می بایست صفحات اچ تی ام ال را تغییر داده و در سایت آپلود نمود.

  • صفحات پویا (Dynamic Page)

صفحات پویا و یا همان داینامیک همانطور که از اسم آن مشخص است قابلیت تغییر محتویات در آن وجود دارد و بر خلاف صفحات ثابت برای ایجاد تغییر در آن نیازی به آپلود دوباره صفحات در سایت نیست. با برنامه نویسی این صفحات را هوشمند طراحی میکنند و قابلیت جستجو در سایت فقط توسط برنامه نویسی در صفحات پویا قابل انجام است.

  • صفحه اصلی (Home Page)

همانطور که از از اسم صفحه اصلی مشخص است، در صورتی که فقط نام دامین در مرورگر فراخوانی شود، اولین صفحه ای است که در یک سایت قابل رویت است. صفحه اصلی سایت میباسیت طوری طراحی گرافیک داشته باشد که مشخص کننده موضوع آن سایت باشد.

  • نشانی وب (URL)

یکی دیگر از اصطلاحات طراحی سایت URL است که مخفف کلمات Uniform Resource Locator به معنای نشانی وب است و به آدرس یک منبع در دنیای اینترنت گفته میشود. این منبع میتواند آدرس صفحه یک سایت و یا آدرس یک فایل باشد.

  • اینترو (Intro)

اینترو مخفف Introdoction به معنی مقدمه است و معمولا در صفحه اصلی سایت برای بیشتر کردن جذابیت آن صفحه مورد استفاده قرار میگیرد. اینترو معمولا به صورت انیمیشن به همراه صدا برای آشنایی کاربران با موضوع سایت مورد استفاده قرار میگیرد.

  • سایت فلش (Flash Site)

سایت فلش و یا فلش سایت به سایتی گفته می شود که دربخش های زیادی از آن و یا در کل صفحات سایت از انیمیشن های خاص استفاده شده باشد. این انیمیش ها “فلش” نامیده میشوند و توسط برنامه های خاصی تولید میگردد.

  • پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی است که بسته به موضوع و محتوای سایت و نیازی مشتری برنامه نویسی متفاوتی دارد. زبان پی اچ پی “زبان باز” و یا “اپن سورس – “Open Source نامیده میشود. بدین معنی که برنامه نویسی آن قابل رویت است.

  • ای اس پی (ASP)

ای اس پی نیز یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. این زبان برای طراحی صفحات داینامیک مورد استفاده قرار میگیرد اما برخلاف پی اچ پی اپن سورس نیست و برنامه نویسی آن قابل رویت نمیباشد.

  • ایجکس (Ajax)

ایجکس یک تکنولوژی بسیار مفیدی برای سرعت بخشیدن به فراخوانی اطلاعات در صفحات وب است. استفاده از ایجکس باعث می شود که در فراخوانی مجدد اطلاعات احتیاجی به رفرش کردن صفحه نباشد.

  • جاوا اسکریپت (Java Script)

جاوا اسکریپت را به جی اس (JS) نیز می شناسند که یک زبان کد نویسی است که همانند ایجکس در سمت کاربر اجرا می شود. جاوا اسکریپت در مرورگر کاربر به اجرا در می آید و نیازی نیست در سرور فراخوانی شود.

 

10-480x480

 

  • سی اس اس (CSS)

یکی از اصطلاحات طراحی سایت که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد سی اس اس است. این ابزار در بخش گرافیکی سایت مورد استفاده قرار میگیرد و در واقع تمام قالب بندی و جلوه های گرافیکی سایت توسط CSS صورت میپذیرد.

 

arton52

  • کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی یا کیووردها همان واژه های مهمی هستند که برای بالا بردن رتبه سایتها مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا کلماتی را شامل می شود که بیشتر در موتورهای جستجو مورد توجه کاربران قرار گرفته اند.

  • چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

چگالی سایت یکی از معیارهای گوگل برای نمایش سایت در جستجوهای کلمات کلیدی است و مشخص کنند این است که آیا کلمه کلیدی مربوط به موضوع سایت است یا خیر. چگالی کلمه کلیدی با % محاسبه میشود و هر چه از یک کلمه کلیدی دریک سایت بیشتر استفاده شده باشد، چگالی کلمه کلیدی در آن سایت بیشتر میشود.

  • کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

این اصطلاح در واقع یک تقلب برای بالا بردن چگالی کلمه کلیدی در یک سایت است. به این معنی که با تکرار کردن یک کلمه کلیدی به صورت پشت سرهم و به دفعات زیاد باعث بالابردن چگالی آن کیورد در سایت میشود.

  • اسپم (Spam)

اسپم را به تقلب میشناسند چرا که روشهایی است برای گمراه کردن موتورهای جستجو. از اسپم ها برای بالا بردن رتبه سایت ها استفاده میشود و میتوانند با تکرار شدن یک کلمه کلیدی و یا همرنگ و نامرئی کردن آن کلمه در صفحه در صفحات سایت ذخیره شوند.

اسپم دسینگ مخفف اسپم ایندکسینگ (spam indexing) منظور همان تقلب در طراحی صفحات وب برای نشان دادن سایت در نتایج جستجوی هر کلمه کلیدی در موتورهای جستجو میباشد، چون این کلمات کلیدی ربطی به موضوع سایت ندارد و کیفیت نتایج جستجو را کاهش میدهد به آن تقلب در ساخت صفحات وب گفته میشود.

  • رباط (Robot)

رباط ها برای جستجو در صفحات مختلف وب مورد استفاده قرار میگیرند و درواقع موتوری است برای جستجوی صفحات وب، محتوا و لینک را شناسایی میکنند، صفحات جدید را پس از طراحی شناسایی میکنند، صفحاتی که قبلا ساخته شده اند و هم اکنون تغییر پیدا کرده اند را شناسایی میکنند. رباط ها را با نام crawlers و spider میشناسند.

  • رباط نوشتاری (Robots txt)

رباط نوشتاری یک فایل با پسوند txt است که متن ساده ای دارد اما کاربرد خوبی برای کنترل میزان دسترسی موتورهای جستجو را در یک سایت به عهده دارد.

  • متن بسیار ریز (Tinny Text)

Tinny Text یک تقلب برای ذخیره کردن کلمات کلیدی است به نحوی که آن کلمات را در متن هایی بسیار ریز که رویت آن به سختی صورت میگیرد انجام میشود.

  • متن نامرئی (Invisible Text)

Invisible Text نیز یک تقلب مانند Tinny Text است اما به نحوی انجام میشود که به صورت همرنگ با زمینه سایت ذخیره میشود. بدین معنی که اگر سایت بک گراند سفید داشته باشد، این متن ها نیز با رنگ سفید قرار میگیرند تا کاربران قابلیت شناسایی آن را نداشته باشند.

  • استاپ وورد (Stop Word)

Stop Word کلماتی هستند که در سایتهای کل دنیای اینترنت بیشترین استفاده را دارند. مانند: the , a , an , www , web , home page و…

  • رنک صفحه (Page Rank)

پیچ رنک را به پیج رنک گوگل (Google Page Rank) میشناسند، چرا که یک سیستم منحصر به فرد ، مخصوص موتور جستجوگر گوگل است برای امتیاز دهی به سایتها بنا به لینکهایی که در آن سایت شناسایی میشود. رنک یک رتبه از شماره ۱ تا ۱۰ است و هرچه قدر این عدد به شماره ۱۰ نزدیکتر باشد به معنی با ارزش بودن لینکهای سایت است و در رتبه بالاتری نسبت به سایتهایی با شماره های پایین تر قرار خواهد گرفت.

  • سئو (Seo)

یکی از اصطلاحات طراحی سایت که بسیار از آن استفاده میشود سئو است. Seo مخفف Search Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. روند بهینه سازی برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل به کار گرفته میشود. سئو یک فرایند زمانگیر است و برای داشتن سئوی خوب میبایست نکاتی را مورد توجه قرار دهید مانند: کدهای HTML استاندارد و معتبر – استفاده از کلمات کلیدی خوب و کاربردی – محتوای قوی و با کیفیت سایت.

 

instant-file-initialization-in-sql-server

 

  • پیج فکتور (Page Factors)

اصطلاح Page Factors به فاکتورهایی مربوط به سئوی سایت اتخاذ میشود و برای بهینه سازی سایت مناسب هستند. این فاکتورها به دو دسته تقسیم میشود : On-Page Factors و Off-Page Factors .

On-Page Factors به پارامترهای درون سایت گفته میشود که برای بهینه سازی از آنها بهره گرفته میشود. مانند : لینک – تگ ها – نام دامنه – عنوان صفحه و متونی که در سایت مورد استفاده قرار میگیرد.

Off-Page Factors به پارامترهای بیرون سایت گفته میشود که برای بهینه سازی از آنها بهره گرفته میشود. مانند : تبلیغات در سایتهای مختلف  تلاش برای محبوب کردن سایت در دنیای اینترنت و…

  • دبیلو تری سی (W3C)

W3C  مخفف (World Wide Web Consortium) می باشد به معنی کنسرسیوم شبکه جهانی وب که در واقع یک مرجع جهانی است که از سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و فعالیت خود را در زمینه تعیین استاندارد های وب شروع کرده است. اعضای این کنسرسیوم شرکت های (مایکروسافت ، اپل ، آی بی ام ، سان مایکروسیستمز) هستند.

  • عنوان صفحه (Page Title)

Page Title همان عنوان صفحه ای که در پنجره مرورگر مشاهده میشود. این عنوان در داخل تگ Title قرار میگیرد. عنوان در داخل صفحه نمایش داده نمیوشد و فقط در بالای پنجره مرورگر قابل رویت است.

  • کامنت (Comment)

توضیحاتی است که برنامه نویسان در لابه لای دستورات برنامه نویسی خود قرار میدهند تا بخشهای مختلف کدهای برنامه نویسی قابل تشخیص باشد.

  • استمینگ (Stemming)

این اصطلاح در جستجوی کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرد و خاصیت آن پیدا کردن صورتهای مختلف یک کلمه است. به طور مثال با جستجوی کلمه Fly میتواند Flyers و Flying را پیدا کند.

  • لرن فرکانسی (Learn Frequency)

این اصطلاح یک قابلیت در موتورهای جستجو است که میتوانند تشخیص دهند که صفحات سایتها پس از گذشت چه زمانی به روز میشود و بعد از گذشت این زمان به صفحات سایت مورد نظر مراجعه میکنند.

لینک یا پیوند یک پل است بین دو صفحه وب که با آن میتوان از صفحه ای به صفحه دیگر رفت. پیوند را در اصطللاح

Hyperlink کردن یک متن میگویند و در کد Href در صفحات HTML قرار میگیرد.

  • اعتبار لینک (Link Reputation)

Link Reputation یک اصطلاح است برای تعیین اعتبار لینک های یک سایت در سایتهایی که به آن لینک داده اند. برای مشخص شدن اعتبار لینک معمولا عواملی مانند عنوان – متن لینک و کلمات اطراف لینک بررسی میشود.

  • محبوبیت لینک (Link Popularity)

این اصطلاح برای نشان دادن تعداد سایتهایی است که توسط لینک های خود با یک سایت مشخص ارتباط برقرا کرده اند.

محبوبیت لینک برای بالا بردن جایگاه ان سایت در رتبه های گوگل کمک بسیاری میکند ، چرا که  Link Popularity یک فاکتور در الگوریتم های گوگل است برای نشان دادن محبوبیت لینکهای یک سایت.

  • متا تگ (Meta Tags)

متا تگها و یا همان شناسه ها وظیفه رساندن اطلاعاتی خاص از صفحات اینترنت را به موتورهای جستجوگر دارد.

  • توضیحات متا (META Description)

این شناسه وظیفه شناساندن توضیحات مختصر درباره صفحات سایت را به موتورهای جستجو دارد.

این شناسه کلمات کلیدی (کیورد) یک صفحه را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد.

  • متا رباط تگ (META robots tag)

متا رباط در واقع یک شناسه یا همان تگ است که میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به صفحات سایت را تایین میکند.

  • آلت تگ (ALT tag)

             آلت تگ در واقع متنی است که به عکس ها تعلق میگرید. این متن توضیحات آن عکس است و در تگ Alt قرار میگیرد.

دو زبانه زیر، محتوای زیر را تغییر می دهد.
محمد رضا
محمد رضا جدی 28 ساله فارغ التحصیل رشته نرم افزار دانشکده فنی تبریز علاقه مند به سئو و تولید محتوا علاقه مند به دیجیتال مارکتینگ و شبکه و انتشار مطالبی هر چند کوتاه در این زمینه
به این مطلب امتیاز دهید.
5 / 0
[ 0 رای ]
بازدید : 23 views بار دسته بندی : مرتبط با سایت تاريخ : 31 اکتبر 2016 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.